Kemik erimesi

Osteoporoz (kemik erimesi) nelerdir?


Osteoporoz, diğer ismi ile kemik erimesi; zamanla kemik kalitesinin ve yoğunluğunun azalmasına bağlı olarak kırık oluşumlarına niçin olan bir hastalıktır. Bu hastalığın görülme sıklığı yaş ile doğru orantılı olarak artıyor ve yaş ilerledikçe bu rahatsızlık gelişiyor. Kadınların bu hastalığa yakalanma ihtimalleri erkeklere göre daha yüksektir. Özellikle menopoz daha sonra östrojen hormonu azalacağı için bu olasılık daha da artar. Kadınlarda daha yüksek görülmesinin temel sebebi bu hormonun azalmasıdır.


Osteoporozun (kemik erimesinin) başlıca emareleri nelerdir?


Boy ölçüsünde kısalma

Kalça kemiğinde kırıklık

Bel ve sırt bölgelerinde ağrı

Omurgada ve kaburgada kırıklıklar

Sırt bölgesinde kamburlaşma

Omuzların yuvarlaklaşması

El bileğinde kırıklar

Kimler risk altındadır?


Kemik erimesinin oluşumunda daha oldukça kalıtsal faktörler etkilidir. Bu önemli noktanın dışında şu kişiler risk altındadır:


Yaşı 60’ın üstünde olan kişiler

Sigara kullanan kişiler

Alkol tüketen kişiler

Fiziksel aktivitesi düşük kişiler

Uzun süreli döşek istirahatinde olan kişiler

Kalsiyum oranı düşük gıdalarla beslenen kişiler

Kemik kaybına niçin olduğu malum ilaçları kullanan kişiler

Bu gıdaları tüketmeye itina gösterin!


65 yaşa kadar her gün 1000 miligram kalsiyum katılımı çok önemlidir. Bu yaştan sonrasında ise bu miktar 1500 miligram olmalıdır. Kalsiyum ihtiyacının yanı sıra; D vitamininin katılımı da oldukca önemlidir. Günde 10 dakika güneş görerek bu ihtiyacınızı karşılayabilirsiniz. Güneş ışığına karşı hassasiyetiniz varsa bir bardak süt içebilir veya vitamin tabletleri kullanabilirsiniz. Süt tüketmeyi sevmiyorsanız; aynı grup içinde bulunan yoğurt ve peynir benzer biçimde süt ürünlerini tercih edebilirsiniz.


Yaşam tarzınızı değiştirerek kemik erimesinin önüne geçebilirsiniz…


Kemik kaybolduğunda, tekrar kemiği yerine koymak; oldukça zor, pahalı ve vakit gerektiren bir süreçtir. Bu yüzden; risk faktörlerinin belirlenmesi ve bu faktörler doğrultusunda en uygun tedavi planının oluşturulması ve uygulanması icap eder. Bu tedaviye; yaşam tarzında değişikliklere giderek, kendinize daha etken bir yaşam sağlayarak yardımcı verebilirsiniz. Örneğin; tertipli olarak egzersiz yapabilir, beslenmenizi düzenleyebilir ve yaşadığınız yeri değiştirerek kendinize daha rahatlık bir ortam sağlayabilirsiniz. Ayrıca; bu rahatsızlık düzenli olarak tabip kontrol ve takip edeni icap ediyor olduğu için düzenli olarak kontrollerinizi yaptırmalı ve sürece tam ahenk sağlamalısınız.